God fortsättning

Julhelgen är över och jag är tillbaka vid skrivbordet igen. Jag hoppas att ni haft en härlig julhelg och att tomten kom med många och fina paket.

När jag städade undan i en av våra bokhyllor igår hittade jag en pärm som jag inte sett på länge. Den innehåller kursmaterial ifrån min första utbildning hos Colour Me Beautiful i Norrköping för ca 10 år sedan. Jag gick en 3-dagarskurs i personlig stil och klä din figur hos ett annat imageföretag ett par år tidigare men den innehöll tyvärr ingen färglära. Efter att ha letat på nätet efter företag som utbildar i färgrådgivning hittade jag Colour Me Beautiful och ungefär en månad senare packade jag min väska och tog tåget till Norrköping. Namnet på min kursledare var Åsa Sjöberg och det var Åsa som började lotsa mig rakt in i en spännande värld fylld av en helt ny terminologi; färgteori, dominanter, färgpaletter, mjuka färger kontra konstraster, varma eller kalla undertoner, ljusa eller djupa färger, färgkombinationer etc. Jag insåg ganska snabbt att detta med färg var mycket svårare än jag trott och jag började tvivla på mig själv och att jag någonsin skulle kunna klara av att hålla egna rådgivningar. Men med Åsas lugna, kloka och kompetenta ledning började det klarna mer och mer för varje dag. Jag klarade testerna på modellerna och fick mitt diplom och kunde kalla mig certifierad färgkonsult. Efter att ha testat färger på familjen, släkt och vänner under ett par veckor kunde jag ta emot min första kund. Jag kommer fortfarande ihåg hur nervös jag var när jag välkomnade henne. Tänk att det jag tyckte var allra svårast och som medförde att jag tvivlade på min egen kompetens är det jag jobbar mest med idag. Det gäller att inte ge upp fastän det känns motigt. Just nu har jag tre nya böcker med färgterorier liggande på mitt skrivbord och jag har börjat närma mig färger ur historiskt och politiskt perspektiv. Det är viktigt att gå tillbaka ibland och rekapitulera minnet så att jobbet inte görs på ren slentrian. Varje kund har rätt att bli bemött med samma engagemang ifrån min sida och få med sig så många tips och råd som möjligt under vår stund tillsammans. Bilderna har jag fått genom att fota med mobilen från tv-rutan så skärpan kunde förståss varit bättre.


Kommentera inlägget här: