Preppy

Det är inte speciellt ofta jag åker buss men igår hände det. Bussresor är ganska behagliga måste jag säga. Man kan sitta i lugn och ro och läsa en tidning och man slipper parkeringsbekymmer. "Biografi" är en ny tidning som  väckte mitt intresse i tidningsstället på centralen. Förutom en kort biografi om John F Kennedy som jag läste under bussresan innehåller den också intressanta artiklar om Winston Churchill och Greta Garbo.
I vårens och sommarens trender har man hämtat inspiration från både 50- och 60-talen och man ser också små influenser ifrån 70- och 80-talen. De senare kommer att främträda mycket tydligare under våren och sommar 2012 berättade Moderådets VD igår på trendspaningen. Lite kul att jag läst en artikel om John F Kennedy på bussen och sedan fick veta att Preppy-stilen, som man ofta förknippar med honom, kommer stort nästa vår och sommar. Preppy (förkortning av preparatory som betyder förberedande) uppstod på de förnämare universiteten på den amerikanska östkusten under 1970-talet. Ivy League är en tidigare variant av denna stil men är inte lika färgstark och ungdomlig. Preppy är en välskräddad blandning mellan klassiska sportplagg som collegetröjor, chinos, buttondown-skjortor, clubslips, pennyloafers och en formellare kavajstil med klubblazer (med emblem), grå flanellkostymer. Denna stil tycker jag personligen är mycket snygg och ett stort plus är att den passar herrar i alla åldrar. Ralph Lauren, Gant och Morris är tre klädmärken med preppy-koll.

Önskar er alla en riktigt trevlig helg



lollo:

Den stilen gillar jag väldigt mycket. :-)

Elisabeth:

Tack Lollo. Javisst är det fin!

Anna:

Jag gillar också denna stil!

Kommentera inlägget här: