Färgtips till Henrik

Med dagens inlägg besvarar jag en fråga jag fick förra veckan ifrån Henrik Lindskoog på Affärshögskolan. Henrik vill ha tips om vilka färger han skall satsa på i skjort- och tröjväg. Han passar alldeles utmärkt i de klassiska färgerna marinblått, svart, grått, kallt rött och vitt som också är perfekta när det gäller formell businessklädsel. Jag utgår dock ifrån att Henrik inte måste klä sig så strikt varje dag i sitt framtida yrke och därför kommer här några färgförslag som passar en snygg casual businesstil. Att låta accentfärgerna vila på en bas av grafitgrått, marinblått, sandfärg och svart ger ett välklätt intryck som alltid fungerar och som ger Henrik en bra basgarderob med många kombinationsmöjligheter. De färger vi bär på överdelen av kroppen reflekteras i vårt ansikte och kan ge oss ett engagerat och positivt intryck eller göra att vi ser trötta och ointresserade ut. 



Jag vet att detta med färger kan vara lite förbryllande så därför har jag också lagt in tips på färger som Henrik bör undvika i möjligaste mån. Som ni ser har färgerna nedanför mycket gult i sig och hamnar därför på den varma skalan. Om det finns tröjor och jackor i varmare färger i Henriks garderob så råder jag honom att mixa dessa med t.ex skjortor och halsdukar i kalla toner för att det totalt intrycket skall bli bra. Rådgivning handlar alltid om att försöka "rädda" de kläder man har genom att mixa dem på ett nytt sätt. Lycka till Henrik med dina studier och med din nya färvärld!



Bildklälla: Harrods

Erik:

Bra tips

Kommentera inlägget här: