Sockor och skor

Idag blir det endast en halvdag på kontoret och sedan börjar mitt Valborgsmässofirande. Här på västkusten tänder vi inte eldar som jag vet man gör på andra ställen i landet. Eldar hör påskaftonen till hos oss. Det är intressant hur seder och bruk uppstår.
När jag växte upp var det inför Valborg och 1:a maj som vi flickor brukade en ny kappa och nya skor. Jag kommer ihåg att ett år hade jag förälskat mig i en "illgrön" kappa med guldfärgade knappar och till min stora glädje blev den också min. Fastän det ibland var riktigt kallt på 1:a maj så ville man ändå slippa strumpor och endast ha ett par nya sockor när man invigde sina alldeles nya skor. Jag minns också så väl att alla flickor och deras mammor var så finklädda där vi stod på torget och lyssnade till samhällets manskör som sjöng in våren. När man sedan hade åldern inne var det Folkets Park som hägrade eftersom den öppnade för säsongen på just på Valborgsmässoaftonen. Det var något som man absolut inte ville missa.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig Valborg och 1:a maj!


Bildkälla: Miss Bee's Haven
Kommentera inlägget här: