Cloche

För några månader sedan fick jag nöjet att lyssna på en mycket karismatisk föreläsare, nämligen Carl-Jan Granqvist. Hans föreläsning tog med oss på en exkursion i det dukade bordets historia. Det var oerhört intressant att höra att den serverade maten inte alltid varit det viktigaste när det bjöds till fest utan att fokus många gånger låg på andra saker för att bevisa för omvärlden hur mäktig och rik man var. 
Jag var mycket imponerad över hans kunskaper och tror inte att vi egentligen förstår hans storhet. Att bli inbjuden till det danska hovet på en specialmiddag tillsammans med endast några få andra personer tycker jag är ett klart bevis på detta. Vi fick också en liten inblick i andra spännande tillställningar där han deltagit och det var faktiskt kul att få veta.
När han var här nere på Göteborgs auktionsverk köpte han med sig den cloche som han visar för oss. Detta är en sak som jag länge haft på min önskelista och som jag letar efter på olika auktionssajter. Det ser ju lite imposant ut och dessutom håller sig maten varm betydligt längre.
 
Efter föreläsning blev vi bjudna på goda snittar och gott vin och vi fick också en pratstund med professorn  i matkonst vilket var mycket givande. Han var mycket en mycket trevlig och ödmjuk person.
 
 
 
Kommentera inlägget här: