Snitsigt och stiligt

Ju fler människor man träffar under en arbetsdag desto viktigare är valet av klädsel. Dessutom är många arbetsplatser, som t.ex bankkontor öppna kontorslandskap varvid många i personalen blir mer synliga för alla besökare och kunder. Klädkoder finns inom de flesta branscher fastän de kanske inte alltid satts på pränt. Se klädkoder som ett stöd inför ett möte och inte som något jobbigt och snobbigt. Det behöver inte heller vara så komplicerat eller kostsamt att fixa snits och stil inför arbetdagen så att man känner sig bekväm och välklädd. Med en tidlös och enkel bas i neutrala färger skapar man en bra stomme i garderoben. En kavaj kan också ersättas av en snygg cardigan eller kofta. Den får dock inte vara i ett för grovt material för det för tankarna till fritid.

Dagens inlägg tillägnar jag den trevliga och kompetenta personalen hos SE-Banken i Lysekil som jag hade på workshop igår.

Businessklädseln till herrarna hittade jag hos Eduard Dressler. Killen i den rosa kavajen har en plastrong istället för slips eller fluga. Plastrong tycker jag inte passar på kontor och färgen på kavajen är jag tveksam till. Längst till höger kan ni se att kragen är lätt uppfälld vilket inte heller är lämpligt. För övrigt tycker jag att bilderna kan ge inspiration för alla som jobbar i en kontorsmiljö. Enkel tidlöshet är effektiva signaler i en businessklädsel. Om vi inte varit så nöjda med vårt Handelsbankskontor här i Göteborg skulle jag mer än gärna valt SE-Banken i Lysekil.



Bildkälla: hm.se
Margaretha:

Fint kollage med bra tips för klädsel på kontoret.

Kommentera inlägget här: