Jumperset och sju sorters kakor

 
Så långt tillbaka som jag kan minnas bakade alltid min mamma många sorters småkakor inför högtider och födelsekalas. Om hon bakade minst sju olika sorter minns jag inte. Det var helt enkelt så det skulle vara för att  värdinnan skulle uppfylla dåtidens etikettregler. Detta kom jag till att tänka på när jag passerade Jumperfabrikens monter.
 
Jumpersetet kom någon gång på 50-talet och filmstjärnor som Grace Kelly, Brigitte Bardot, Audrey Hepbrun är förknippade med dessa plagg. Men detta var överdelar som även 60-talets flickor gärna matchade med t.ex sina nya jeans. Att äga ett jumperset (twinset som det kallas idag) i kashmir var en ouppnålig dröm för de allra flesta av oss. Som ni ser på bilderna så handlar det om finstickade överdelar med rund halsringning och koftans knappar skulle vara små och i samma färg. Koftan kunde man också bära utan den lilla toppen. Matchande plagg var allt ifrån 50-talets vippkjol med massor av styva underkjolar, pennkjol eller långbyxor/Caprisbyxan. På fötterna var det ballerina eller de s.k. jesussandalerna som var ett hett skomode under några somrar på 60-talet.
 
 
Vill du skapa din egen 50- eller 60-tals stil hittar du liknande twinset hos Peter Hahn
 
 
Den klassiska finstickade koftan med rund hals finns också hos Lindex  och HM.
Däremot hittade jag inte den lilla toppen i samma material och färg som koftan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lollo:

Fortfarande bara så snyggt och stiligt och välklätt .

Elisabeth:

Hej Lollo!
Javisst ser det lika snyggt ut idag.

Kommentera inlägget här: