Varför klär sig män så färglöst idag?

Tiderna då män med pengar och makt bar kläder i starka färger, dyrbara material som hermelin, sammet och siden och prydde sig med krås, rosetter och smycken upphörde i samband med den franska revolutionen då lyx och fläd förbjöds och man krävde återhållsamhet.
Vadderade kortbyxor ersattes mot långbyxor och färgglädjen fick ge vika för en mer murrig utsida vad gällde byxa och kavaj medan västen fortfarande fick lov att sticka ut färgmässigt. Vid mitten av 1800-talet blev dock även västen lika diskret som övrig klädsel och detta signalerade manlighet. Kopplingen som funnits mellan en prålig och lyxig utsida och hög maktposition försvann och istället var det en strikt och elegant utsida tillsammans med ett korrekt och återhållsamt sätt som gav uttryck för makt och rikedom. Allt annat ansågs omanligt. Från och med nu var det kvinnorna som fick stå för glamour och flärd. Detta var en mycket kort beskrivning av förlagan till den klädsel som är mannens enda alternativ såväl till formell business till stora fester och bröllop.
Ju flestligare tillfället är desto mindre färger tillåts männen bära eftersom accessoarerna till frack och smoking är vita. Kvinnorna däremot får lov att blomma ut i fantastiska kreationer och ju finare fest desto mindre tyg upptill och mer nedtill.
 
Under 50- och 60-talen var det sällan man såg män bära smycken annat än exempelvis vigselring, klocka, manschettknappar och eventuellt klackring och slipsnål. Idag tycker jag dock att man börjar se att allt fler män vågar bära  accessoarer och speciellt armband samt färg- och mönsterkombinationer.
Vad är manligt eller ej enligt ert sätt att se?
 
 
 
 
Kerstin Vickers:

Hej Elisabeth!
Det är väldigt intressant att få ta del av klädfärgernas historia! Här i England kan man ha andra färger på sin fluga och 'cummerbund' (vet inte vad det heter på svenska) till sin smoking, men det mest använda är trots allt svart.
Jag tycker att det är roligt att män använder smycken på ett annat sätt numera. Personligen tycker jag inte att det känns speciellt 'seriöst' när män har på sig 'pärlor' som armband i ett jobb sammanhang. Där skulle jag hellre se läder eller metall armband. Medan alla de olika formerna fungerar bra till fritid- i mitt tycke (fast även här får jag nog tillstå att jag föredrar läder och/eller metall ). Vid närmare eftertanke så spelar nog färgen på 'pärlorna' också en viss roll för mig.
Trevlig helg! Kram Kerstin

Svar: Hej Kerstin och tack för din kommentar. Ja du har alldeles rätt att man kan ha fluga och magband i färg till sin smoking. Ibland brukar också de unga herrarna välja samma färg på dessa accessoarer som deras date har på sin klänning. Men ju finare festen eller tillfället är desto färglösare blir våra herrar. Jag håller också med dig om att det är bättre att affärsmännen håller sin klädsel och accessoarer så enkla och neutrala som möjligt. Önskar dig en fin dag. Kram Elisabeth
Elisabeth Bövik

Kommentera inlägget här: