Gris de lin

Som ni vet vid det här laget är jag så fascinerad över färger fastän jag numera inte använder särskillt många klädfärger själv. Tant Gredelin ifrån Elsa Beskows fina saga som vi väl nästan alla läst vid något tillfälle gillar ju mjuka "syrénlila" toner. Färgnamnet gredelin förknippar vi därför med nyanser av violett eller lila.
I själv verket stammar ordet gredelin ifrån franskans gris du lin vilket betyder lingrått. Att linet fått ge namn till en färg är inte förvånande eftersom detta material var väldigt viktigt innan bomullen kom under andra delen av 1700-talet. Lingrått skulle jag tippa ligger på den mellangrå skalan men det finns säkert också några som skulle kalla grafitgrått för lingrått. Detta med färgnamn är inte det lättaste. I tant Gredelins violetta färger som hon omger sig med finns det grått för annars hade färgen inte blivit så softad som den är.
Bloggen har kommit lite i skymundan på grund av jobb och studier vilket jag beklagar. Sänder därför en stort tack-kram till er som troget fortsätter att följa mina inlägg.
Ifrån ett råkallt, småblåsigt och "lingrått" Göteborg önskar jag er alla en riktigt god helg.
 
 
Kommentera inlägget här: