Ostindia Floris, Klong ängvas, rosor och te

Så vitt jag kan minnas har jag inte tidigare skrivit om inredning. Men då jag såg att jag har gjort 1186 inlägg på min blogg kanske det har smugit sig in något litet inlägg som jag glömt. Eftersom jag studerar dräkt- och interiörhistoria tycker jag det är kul att dela med mig korta historiska återblickar inom dessa områden och jag har även skapat en ny kategori med samma namn.
Under frukosten tidigt i morse när jag drack te i min fina födelsedagsmugg Ostindia Floris ifrån Rörstrand kom jag till att tänka på 1700-talet. Enligt vår uppfattning är det nu den "nya tiden" börjar. Barockens tunga och pompösa inredning ersattes av det nya kravet som var att ha ett snyggt men också bekvämt hem och möblernas utformning förändrades därefter. De stora salarnas tid var förbi och istället var det små och mer intima rum man önskade sig och i dessa passade inte heller stora och tunga möbler. En liten miniatyrmålning fick nu mer status än stora målningar med pompösa guldramar. Lätta och slanka linjer, rundade hörn, graciösa former på möbler, textiler och inredning var eftertraktade.
På bilden nedanför ser vi exakt samma vackra nyanser av blått mot en vit bakgrund som återfinns på min egen temugg med fat men dessa föremål är tillverkade ca 1730-talet. Visst är det fantastiskt att Rörstrand, som startade sin tillverkning med vackra kakelugnar i ungefär samma nyanser under 1720-talet i Stockholm har porslin som vi tycker om även idag och som har stort samlarvärde.
Rörstrands har genomgått många upp- och nedgångar och mer om dess historia kan ni läsa här.

Bildkälla för den sista bilden:Frihetstidens konst / Nordiska museet.
 
Kommentera inlägget här: