Rosenkvarts och serenityblått årets ljuva pasteller

Pantone har i år val ut två färger vilket är ovanligt och årets trendfärger är pastellerna rosenkvarts och serenity-blått. Serenityblått brukar vi kalla babyblått på svenska. Pasteller är ju mjuka nyanser och passar alldeles utmärkt för alla som har svårt för starka färger. Jag fotade mina vackra tulpaner i morse för att ge ett exempel på starkare rosa, cerise och röda färger som är snyggt tillsammans med rosenkvarts för den som vill skapa ett färgstarkare intryck. Har man en varmare undersida satsa på färger som aprikos och laxfärgat.
Serenity-blått är en tacksam färg för den passar till alla andra nyanser av blått och till i stort sett alla andra färger. Efter denna vargavinter som nu börjat övergå i smutsig slask ser jag verkligen fram en vår med vackra och lekfulla pasteller.
 
Från Peter Hahn har jag lånat följande bild med härliga pasteller. I årets kollektion finns också många fina sandtoner med en kall underton vilket inte är vanligt. Gå in på deras hemsida och kika för det finns mycket snyggt inför våren.
Den sista bilden har jag lånat ifrån Pantone Colour of the year
 
 
 
Kommentera inlägget här: