Badgäster och turister klä på er!

Är man född på Västkusten har man vid oräkneliga tillfällen träffat på damer och herrar i olika åldrar i bikinis, tighta badbyxor och bar överkropp i samhällets matbutiker, bagerier och caféer. Jag vet att jag redan som liten tjej tyckte det såg konstigt ut. De vuxna som bodde i samhället skulle nämligen aldriga drömma om att klä sig på samma sätt.
Jag har ofta undrat varför man tror att det är lämpligt att shoppa så lättklädd på andra platser än där man vanligtvis bor? Varför skall det vara så besvärligt att ta på sig ett par anständiga shorts, en pikétröja, snygg t-shirt eller en tunika över ett par shorts när man lämnar stranden för att gå och shoppa, köpa fikabröd, äta en bit mat på den närliggande restaurangen eller helt enkelt gå hem? På bilden nedanför, som jag lånat ifrån Pinterest, ser ni ett par shorts som är långa nog att kunna bäras även utanför badplatsen.
Förra veckan såg jag två medelålders damer promenera förbi vårt kontor här i västra Göteborg iklädda endast bikinis och de bar båda en ganska minimal modell. De kom naturligtvis ifrån stranden som ligger några hundra meter från vårt arbete. Eftersom detta är en vältrafikerad gata var det många som uppmärksammade och reagerade på deras nakenhet. Min spontana tanke var att jag inte skulle vilja sitta bredvid någon av dessa på bussen.
Aftonbladet har uppmärksammat att Kroatien förbjuder lättkläddhet på andra ställen än vid havet vilket jag har full förståelse för. Ser också att man har precis samma tankar  på Mallorca som ni kan läsa här. Nu har dessa  orter tagit i med hårdhandskarna och bötfäller den som bryter mot förbudet.
Jag delar Magdalena Ribbings åsikt som ni kan läsa här i Metro: Men det här är inte Svea rikes lag. Det är min synpunkt på att vissa tvingar på andra människor sin egen nakenhet. Jag måste få välja vems hud jag vill ha mot min egen. Det är MER i närheten av en mänsklig rättighet, att fritt få välja vem som ska beröra en.
Metros redaktör Marin Hanssons synpunkters är också kloka eftersom han kan tänka sig shorts vid vissa tillfällen men då skall det vara en "klädd" modell som slutar vid knähöjd. - Jag delar till viss del Magdalenas åsikt och tycker inte det är 100 procent okej inne i stan. Om man ska ha på sig shorts inne i stan ska man välja ett par som slutar strax ovanför knäna. Men det finns en sak som aldrig är okej, menar han. – Det man absolut ska undvika är att ha bar överkropp och shorts. Det är jävligt ofräscht. Det spelar ingen roll hur mycket man har varit på gymmet, säger han.
Inspiration till en snygg shortstil kan man hitta på golfbanorna och på många av våra tennisbanor. Att man inte skall bära shorts när man går på en finare restaurang tycker jag borde vara en ren självklarhet.
Bildkälla: Den översta bilden är min egen och den andra bilden kommer ifrån Pinterest.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: