Behöver du vässa till din jobbstil

De är mycket folk- och biltomt här i Göteborg så här i semestertider och speciellt när vi äntligen har fått underbart högsommarväder. När jag surfade runt på Pinterest kom jag till att tänka på kvinnan som för något år sedan bokade tid hos mig för att hon tyckte att hennes garderob såg så trist och färglös ut. Hon vill alltså ha hjälp att vässa sin jobbstil. På hennes arbete var det vanligt att man bar en något mer formell stil dvs kavaj, kostymbyxa, kjol, klänning eller strukturerade jeans. Alla stilkunder tar med sig en väska med kläder och accessoarer som vi gemensamt går igenom. I denna kvinnas väska fanns det gott om vita skjortor som var snyggt strukna och omsorgsfullt vikta vilket speglade hennes klassiska insida väldigt väl. Den klassiska kvinnan föredrar en minimalistisk utsida och har svårt för detaljer som rysch och pysch och för starka färgkombinationer. För att ge ett mjukare och kvinnligare intryck fick hon rådet att investera i Chanel-liknande jackor eller koftor av god kvalitet som mycket väl kan ersätta en blazer.
 
Jag visade henne bilder på tänkbara färg- och klädkombinationer och hon fick även prova många av de bijouterier och scarfs som jag har samlat på mig under årens lopp. I början var hon skeptisk och tyckte att halsbanden var för stora och skapade för mycket uppmärksamhet. Hon hade också svårt för scarfs fastän jag tyckte att de klädde henne fint och det förstår jag för det ligger i den klassiska kvinnans natur att välja det enkla. Men eftersom hon önskade en förändring var det viktigt för mig lotsa henne att ut ur sin egen bekvämlighetszon och ju fler bijouterier hon fick testa desto säkrare blev hon.
Det ju med de små detaljerna som örhängen, halsband eller varför inte en snygg brosch som man skapar ett välklätt, personligt och intressant intryck. När det gäller skor med klack är det upp till var. Det är inte alla som kan bära höga klackar och då skall man naturligtvis välja en höjd som känns bekväm eller helt enkelt välja ballerina utan klack.
 
 Behöver du hjälp med att hitta utanför din komfortzon vare sig det gäller färger eller detaljer är du mycket välkommen till mig och min studio.
 
Kommentera inlägget här: