Det är mycket relevant vad man har på sig!

Igår deltog jag och många andra kvinnliga företagare i en business-mässa som arrangerades av Siv Thuresdotter som driver Qoola Qvinnor Business där jag är medlem. Vill du precis som jag också bli medlem i ett nätverk där du hittar företagare i många olika branscher gå in via denna länk. Varje utställare fick göra en kort presentation om sin verksamhet och naturligtvis talade jag om vikten av att hålla en passande utsida vid alla i business-sammanhang såsom kundbesök, presentationer etc. På morgonkvisten har jag redan mailat de som kontaktade mig om eventulla uppdrag och de som tävlade om den fina Halfmoon Mirror ifrån Kristina Dam Studio och som skänkts av GIFTSETTER.COM. Hos GIFTSETTER hittar ni många fina presenter för den designintresserade.
När man exempelvis skall  hålla en föreläsning vill man naturligtvis att åhörarna skall lyssna uppmärksamt och förhoppningsvis tycka att ämnet är intressant, spännande eller kul.
Naturligtvis är föreläsarens kompetens väldigt viktig men man skall inte underskatta klädernas betydelselse när det gäller att fånga publikens intresse. Kläder har sedan urminnes tider varit viktiga för att visa upp såväl makt som social härkomst och kompetens. Det är lätt att tro att det är annorlunda idag men alla vill vi väl vara tydliga med vad vi utstrålar när det gäller vårt arbete och då är den personliga stilen, kläderna och accessoarerna viktiga verktyg.
Utsidan påverkar också vår självkänsla och därigenom också vårt kroppspråk. Det blir lättare för oss att leva upp till åhörarnas förväntingar när vi känner oss trygga och snygga i våra kläder. Men för den sakens skulle bör vi inte göra avkall på att klä oss rätt enligt tillfället ifråga.
Innan du skall göra något riktigt viktigt som att besöka en kund, söka arbete, börja på en ny arbetsplats eller hålla en föreläsning eller presentera din produkt eller tjänst är det ganska klokt att fundera över följande:
  • Vad vill du förmedla?
  • Förstärker din klädsel ditt buskapet eller finns det någon detalj som distraherar för mycket?
  • Vilka signaler sänder du ut med din utsida?
  • Är du trovärdig i din roll?
När vår utsida överensstämmer med vårt företags policy och vårt varumärke har vi betydligt lättare att få omgivningens förtroende och att skapa varaktiga businessrelationer. Att klä upp sig för mycket är precis lika olämpligt som att komma i en allför nedklädd stil.
Med tanke på sociala mediers utbredning är fokusering på person betydligt större idag än tidigare. Hur vi än klär oss så kommunicerar vår utsida med omvärlden. Har du svårt att veta vad som är lämplig välj en någorlunda klassisk stil med få detaljer som inte tar uppmärksamhet ifrån det viktiga du har att berätta eller kontakta mig så skall jag mer än gärna hjälpa dig. Lycka till!
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: