Mitt viktigaste plagg

Jag fick frågan av en journalist som intervjuade mig för ett tag sedan vilket som var det viktigaste plagget för mig. Jag svarade utan att tveka en sekund "det är mina kavajer." Kavajen är nyckelplagget i min garderob eftersom den passar mitt arbete och min livsstil. Vid formellare tillfällen bär jag en av mina kavajer till en pennkjol, finbyxa eller klänning. Det skall vara en sparsmakad utsida när det gäller business men för den sakens skull behöver man inte avstå helt från accessoarer och då brukar jag välja mitt halsband och örhängen av pärlor.
När jag kombinerar kavajen med mina skräddade jeans blir intrycket inte alls lika strikt. Tillsammans med ett av mina statementhalsband är jag klar för representation eller någon annan trevlig kvällsaktivitet.
Dagtid väljer jag oftaste en snygg skjorta under kavajen men på kvällen föredrar jag någon av mina skräddade toppar. Mina favoritmärken är Morris och Ralph Lauren eftersom deras snitt och modell passar min kroppsform. Eftersom min budget är väldigt tight köper jag endast när det är rea. Den kavaj ni på dagens bilder är ifrån Ralph Lauren och kostade ca 1.200:- vilket är långt under halva normalpriset. Naturligtvis är det mycket pengar men med tanke på hur ofta jag bär mina kavajer blir det ändå ett bra köp.
När jag för flera år sedan köpte en kavaj ifrån Ralph Lauren i USA på rea råkade jag förväxla brittiska och amerikanska mått vilket var mindre bra. För att ni skall slippa göra samma misstag studera storlekstabellen noga innan ni shoppar ifrån ett utländskt företag.
Ofta handlar shopping om prioriteringar. Mitt val är få plagg av god kvalitet och i någorlunda klassiska och tidlösa snitt håller sig snygga under många år. Det är på så sätt man skapar en bra basgarderob.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: