Titta vad du hade på dig förra våren!

Jag tycker man ska titta på vad man hade på sig förra våren, för vi köper alldeles för mycket kläder i Sverige och det är skamligt när vi har de klimatförändringar vi har, säger Philip Warkander. Istället är ett tips att satsa på små accessoarer som kan förändra looken och ge en känsla av nyhet utan att byta ut hela garderoben. Hos DN kan du läsa mer om Philip Warkander, lektor i mode.

Jag ställde frågan "är det någon som har en stor garderob men ändå inget att ta på sig" när jag promotade för min Stilkurs i Lysekil förra veckan och jag noterade många som nickade lite försynt. Visst är det så i dagens Sverige att vi alla har betydligt fler kläder än vad vi behöver. När jag sorterade kläder på min vind för ett tag sedan upptäckte jag en snygg lång svart kofta som nästan såg helt oanvänd ut. Jag köpte den säkert för ca 30 år sedan när en designer hade utförsäljning av sin provkollektion. Den är smal i siluetten, har ett klassiskt snitt, finstickad, knapplös, fickor i sidsömmarna och når strax nedanför vaderna. Nu har min dotter ärvt den och hon bär den med en fuskpälskrage. Ett gammalt plagg som fått ett nytt liv. Kanske har ni något hängande som ni också glömt bort och som kan komma till användning igen. Se på dina gamla kläder med nya ögon.

Jag hittade en kostym som jag hade sent 80-talet och jag kunde inte göra annat än skratta. Vidden över axlarna, den helt raka boxiga modellen, det lite lätt glittriga tweedmaterialet ja allt det som var så typsikt för detta decennium. Som tur var hittade jag också den vita sidenblusen som jag bar till kostymen som naturligtvis också hade axelvaddar och snyggt lagda veck över axlarna á la TV-serien Dynastin. Detta är plagg som jag aldrig kommer att göra mig av med eftersom de tillhör den moderna klädhistorien. Tänk ändå vad kläder berättar!

 
 Bildkälla: Pinterest
Kommentera inlägget här: