Hur tänker du när du skall välja slips?

Det finns väl ingen kille eller herre som inte någon gång behöver ta på sig en slips. Många måste bära denna 1600t accessoar i sitt jobb varje dag medan andra bara, och kanske också motvilligt, tar på sig slips vid festliga tillfällen. Vissa herrar klär gärna upp sig i kostym, skjorta och slips medan andra tycker att skjortan som är knäppt ända upp i halsen och slipsen ger en instängd känsla. För dem är slipsen ett nödvändigt ont. Till alla er som undrar varför ni ogillar eller gillar slips kan jag berätta att det har med er personlighet att göra.
Om ni tycker att slipsen är ett nödvändigt ont tillhör ni den naturliga stilpersonligheten som gillar en snygg casual eller sportigare stil som ni kan röra sig i. Är det inte slipstvång lägg då slipsen hemma. Men stoppa gärna ned en snygg näsduk i bröstfickan istället. Det ger ett välklätt intryck och skapar personlighet åt din klädsel. Den klassiska mannen däremot tycker att det är något som fattas när han inte bär slips till sin kavaj. Personligen tycker jag det är snyggt med en herre som är uppklädd i kavaj, skjorta, slips och gärna även en bröstnäsduk när det är något festligt på gång.
Om jag får frågan vilken slips ni skall välja skulle jag svara en snygg clubslips. Den passar såväl till kostym som till en udda blazer. Paisleymönster har jag alltid haft svårt för men testa i butiken och se vad ni själv gillar bäst.
Vilken bredd ni skall välja beror dels på modet men även på den egna figuren, ansiktsform, kragen på skjortan och kavajen. Så det finns inget entydigt svar angående bredden. Är ni vältränad är mitt tips att välja en slips som är något bredare än normalbredden. Slipsen skall sluta vid bältets översta kant.
Visst kan vi se att det gått några år mellan dessa filmer med tanke på skjortkragarnas och slipsarnas bredd. Roger More verkar dessutom ha en stickad slips vilket skapar en mjukare känsla åt Mr 007. Alla har vi vår favorit bland Bond. Vilken eller vilka är er? Färgerna på slipsen spelar naturligtvis också stor roll för det totala intrycket. Är ni osäkra boka en färg och/eller stilrådgivning hos mig i min studio.
Ännu fler tips om den viktigaste bland mannens accessoarer får du här av Philip Conradsson.
Kommentera inlägget här: