Vilket intryck vill jag göra!

Nina McLemore heter en kvinnlig designer som klär många av världens ledande kvinnor och bland hennes kunder finns namn som bl.a Hillary Clinton, den amerikanska senatorn Elizabet Warren som ni ser på bilden nedanför, ordförande och verkställande chef för PepsiCo Indra Nooyi. Modeskaparen Nina McLemore vänder sig alltså till kvinnor i maktpositioner som ofta befinner sig inom ett moget åldersskikt. De vill ha klassiska, hållbara, snygga och tåliga plagg som samtidigt utstrålar pondus.

Många av dessa kvinnor befinner sig inom områden som domineras av män och då är det viktigt att klä fram sin kvinnliga kompetens i snitt och färg istället för att försöka kopiera den manliga stilen med sina mörka formella kostymer. Ett sätt att göra det är att bära kläder som är anpassande efter vad situationen kräver men samtidigt sticker ut på ett positivt och välklätt sätt.

Kvinnor med denna typ av befattningar befinner sig ofta på resande fot och då är materialet i kläderna oerhört viktigt så att de ser lika fräscha och välklädda ut även efter en lång resa. Skrynkliga kläder ger inte ett gott intryck.

Som ni kan läsa i Stilkrönikan av Sussane Ljung är Nina McLemores bästsäljare en feminint skräddad kavaj, nätt över axlarna, bredare över baken – och med ärmar som signalerar effektivitet. Man kan välja att få dem trekvartslånga, eller så långa att de kan vikas eller rullas upp efter egen smak. Att ha 3/4 långa ärmar ger också ett subtilt intryck att denna kvinna inte är rädd för att hugga i och jobba hårt.

Jag instämmer naturligtvis med Nina McLemore när hon säger att de flesta kvinnor faktiskt ser bättre ut i färg än i enfärgat svart som ofta ger ett dystert intryck. Min personliga reflektion är också att ju äldre vi blir desto tuffare är den svarta färgen att bära upp. Vi ser helt enkelt trötta och bleka ut och speciellt om vi bär ett glansigt svart material. I artikeln kan ni läsa att kavajer i färger även gör sig bättre på TV vilket också är betydelsefullt eftersom dessa kvinnor bevakas hårt av massmedia.

Slutligen lånar jag dessa rader ifrån Susanne Ljung

frågan en kvinna ska ställa sig är inte ”vad ska jag sätta på mig?”

utan ”vilket intryck vill jag göra?”

 
 
 
Här kan ni själv lyssna till Nina McLemore själv berätta om sitt koncept The power behind the "power blazer"
 
 
 
 
 
 Ett riktigt skön helg önskar jag er alla
från ett soligt och blåsigt Göteborg
 
 
 

 

 



 

 

 

Kommentera inlägget här: