På höga klackar eller i lågskor - Klädkoder på jobbet!

I början av året pratades det mycket i England om lagar mot skilda klädkoder för män och kvinnor – det är tydligen inte helt ovanligt att företag kräver av sina kvinnliga anställda att de ska bära kort kjol och höga klackar! Det låter väldigt främmande med så specifika klädkoder på svenska arbetsplatser; här har vi ofta ”casual Friday” hela veckan. Trots allt så finns det ändå många arbetsplatser i Sverige där klädkod är ett faktum och där det ofta är så kallad ”smart casual” som gäller.
För oss imagekonsulter är det spännande att se hur olika personer tolkar klädkoderna på jobbet på olika sätt. Nyckeln till det är vår stilpersonlighet: en av oss blir kallsvettig av tanken på att bära skor med 6 centimeter klack en hel dag, medan en annan inte kan gå ut i något annat. För att känna oss bekväma på jobbet behöver vi kunna påverka vad vi har på oss inom ramarna för själva klädkoden.
Photo cred: Pinterest

Vi som är utbildade hos Colour me Beautiful anser att det handlar om att vara korrekt klädd för den miljö du jobbar i; du ska vara prydlig och bekväm men fortfarande ha friheten att visa din unika personlighet. Vi har bara några ynka sekunder på oss för att ge det första intrycket, så för arbetsgivaren blir det viktigt att ha anställda som är korrekt klädda samtidigt som de är bekväma i sina kläder. En anställd som känner sig bekväm och säker kommer att prestera bättre på jobbet och då också representera sin arbetsgivare på bästa möjliga sätt.

Vi tar en arbetsplats där klädkoden är ”smart casual” som ett exempel: den dramatiska stilpersonligheten kommer säkerligen att bära sina 10-centimetersklackar varje dag – hon ”kan bara inte koncentrera sig i lågskor” (som en berömd dramatisk person en gång sa). Hennes skor har kanske en iögonfallande färg och de kommer definitivt att matcha resten av hennes supertrendiga outfit.

 Hennes kollega med en naturlig stilpersonlighet kommer däremot att titta på hennes skor med fasa: 10-centimetersklackar är verkligen ingenting för henne. Hon tar på sig ett par bekväma lågskor till ett par chinos och sätter upp håret på ett enkelt och effektivt sätt för att försäkra sig om att det inte är i vägen under dagens arbete. Båda två är korrekt klädda för arbetsmiljön, fast på väldigt olika sätt.

Sen tittar vi på vår romantiska stilpersonlighet: hon satsar antagligen på ett par eleganta Chanel-inspirerade pumps med medelhög klack. Hennes kontorsstil kommer att vara mer detaljerad, hon lägger en feminin touch till prydligheten med en blommig blus eller detaljrika smycken.

 Photo cred: Pinterest

En klassisk stilpersonlighet kommer att välja en mer nedtonad och traditionell stil – en kavaj med kjol, byxor eller klänning, tillsammans med bekväma men prydliga skor. Hela hennes outfit kommer att vara perfekt sammansatt av färger som går ton-i-ton och hon bär en diskret makeup och små klassiska smycken.

I slutändan är ju det viktigaste att det du klär dig i på jobbet är korrekt för den bransch du jobbar i och den roll du har i organisationen. Nyckeln till klädkoder är flexibilitet! Som arbetsgivare måste du lita på att dina anställda klär sig korrekt så att arbetsplatsen get ett professionellt och prydligt intryck. Men tillåt dem att visa upp det i deras personligheter som gör vår värld så spännande, stilfull och färgrik att leva i!

Är du dålig på vad olika klädkoder står för? Välkommen till mig eller någon av mina kollegor runt om i landet. Deras kontaktuppgifter hittar du hos Colour Me Beautiful Sverige. För inspiration om rådgivningar välkommen till min hemsida Colorme.se

 

Liknande inlägg

Kommentera inlägget här: