Är du på semester?

Denna fråga fick en företagsledare att kontakta mig för coachning i färg och stil för sig själv och för hela sin personal. Han kände sig så illa till mods över att man trodde att han var ledig när han i själva verket arbetade. Speciellt känsligt var det eftersom han jobbade i en bransch som har en relativt formell klädkod.

Nu var det inte så att mannen ifråga inte klädde sig snyggt men att just den dagen bar han en ledigare klädsel än han normalt brukar göra vilket föranledde frågan.

Under min föreläsning och coachning gick vi igenom alla de små detaljerna som indikerar fritid kontra arbete. En man visade mig sina chinos i en snygg ljusbeige färg som han tänkte ha till jobbet tillsammans med en mörkblå kavaj, en snygg button-down skjorta, bröstnäsduk men ingen slips. Klädsel var helt ok förutom att hans chinos var en modell med för många fickor. Denna typ av modell förknippar vi med fritid vilket han inte tänkt på. Men han köpte genast min förklaring om att hans chinos passade bättre för arbete i trädgården eller på båten.

En storrutig skjorta i glada färger, chinos med många fickor, en grovt stickad kofta med knappar i skinn, grova kängor är den typ av plagg som signalerar fritid. Slitna jeans är ett plagg som jag inte tycker passar på något kontor vare sig det råder formell klädsel eller snyggt nedklätt.

Tänk på att det är i de små detaljerna vi märker skillnaden så granska er själva kritiskt när ni skall iväg på ett riktigt viktigt möte vare sig det handlar om att söka jobb, göra ett kundbesök eller gå på date.
Kommentera inlägget här: