Klä dig så fint som du har råd med!

Under mina studier i dräkt- och interiörshistoria har jag fått lära mig så många intressanta och spännande saker om vårt sätt att inreda vår bostad, vilka delar som var officiella och privata, uttryck för genus, vårt dräktskick, vilka detaljer, färger, former som varit viktiga vid olika tider under under historiens gång.
Att man diskutera andra människors val av klädsel är ingen nytt för vår generation. I början av 1500t utkom en handbok med regler för hovmän som påminner mycket om Shakespears ord nedanför. Men förutom att Baldassare Castigliones i sin handbok Il Cortegiano förespråkade en enkel utsida i sobra färger skulle också en gentleman vara artig, belevad, ha god hållning, uppföra sig väl samt även kunna utföra olika sporter. Sjävklart skulle han också vara bevandrad inom litteratur, musik och alla andra kulturella inriktningar. Men andra ord det som vi idag kallar för allmänbildning. Den som klädde sig i för mycket färger och detaljer jämfördes med gycklare eller narr. Hans regler kom efter det att hovets klädprakt hade gjort för många utsvävningar.

Följande kloka ord kommer ifrån en mycket välkänd poet, dramatiker och skådespelare nämligen William Shakespeare "klä dig så fint och dyrt som du har råd till, men inte pråligt, snyggt men inte vräkigt, ty dräkten röjer mannens karaktär"

Dräkt- och interiörshistoria föreläser jag om den 25 oktober och i denna föreläsning har jag valt att koncentrera mig på 1600 t dvs det århundrade då Göteborg fick sin stadsstämpel.
Här anmäler ni er.

Ovanstående ord ifrån Shakespeare och Castiglione är precis lika viktiga idag som då. Det handlar ju faktiskt om det som vi idag kallar "vårt personliga varumärke." Vi presenterar oss ju inför omvärlden med vår utsida. Så låt din utsida göra din insida och dig själv rättvisa.

Mode som kommunikation talar jag om den 4 oktober.
Länk till anmälan

Glasögonen tar man naturligt av sig när man hälsar på andra människor.

Önskar er en trevlig helg ifrån ett regnigt och blyertsgrått Göteborg. Håller tummarna för att solen återkommer.

 
 
Kommentera inlägget här: