Vem speglar du dig i?

Bara som information. Mina workshops i Lysekil och Göteborg är nu fulltecknade.
Det handlar om medkänsla när vi omedvetet försöker kopiera varandras rörelser. Därför kan vårt leende betyda mer för andra än vad vi tror. Om vi ler åt någon dröjer det oftast inte länge innan vi får ett leende tillbaka. Vi brukar ju säga att leende smittar. Om vi sitter vid ett bord och motparten böjer sig fram, lägger ena benet över det andra eller sträcker sig bakåt gör vi detsamma nästan omedvetet.
Det är våra spegelneuroner som läser av vår omgivning och berättar för oss vad andra känner. De kan också hjälpa oss att förutsäga saker. Det är kanske det vi kallar för intuition. Ordet kommer ifrån latinets intueri som betyder se eller betrakta.

Det är samma sak med vår klädsel. Ju mer vi försöker spegla de vi skall träffa desto bättre kommer mötet att bli. Vi kommer kanske hem med den där ordern som företaget så väl behöver. Nu menar jag inte att vi skall bli en copycat men i alla fall göra en god research, om företaget ifråga, innan vi går dit. På många hemsidor finns det bilder på ledande personer som kan vara nyttiga att titta på.

Klädkoder anser många vara snobbigt och helt onödigt. Men det är ju samma sak där. Tänk att komma uppklädd till max när andra har en avslappnad stil. Eller tvärtom. Det känns inte bra vare sig för oss själva eller för omgivningen. Skulle det hända killar, att ni kommer snyggt i klädda i kostym, skjorta och slips och ingen annan är uppklädd. Ta snabbt av slipsen, lägg den i fickan och knäpp upp två knappar i skjortan. Kanske tre. Men absolut inte flera när det inte är privat.

Att säga som killen sa som sökte ett jobb klädd i mjukisbyxor "Jag hade tvätt-tid idag men tyckte att det här jobbet verkade bra för mig så skyndade mig att sticka hit!" Undrar var hans spegelneuroner fanns den dagen?

"Ett leende betyder så mycket för medmänsklighetens skull"
Idag ler jag mot mina kollegor på jobbet, och mot en mycket sympatisk och fin engelsk affärsbekant och mot alla ni som troget läser min blogg. Vem ler ni mot idag?

Kommentera inlägget här: