Följ med på min stilresa

I onsdags började jag på en kurs i ett ämne som jag är mycket intresserad av nämligen Stilhistoria. Nu tänker ni säkert att detta har med klädedräkter att göra, vilket faller sig naturligt med tanke på att jag ofta bloggar om kläder och om utsidans betydelse. Det finns lite historia kring kläder men det mesta handlar faktiskt om olika stilar inom konst och möbler. Redan efter första föreläsningen har jag blivit så intresserad att jag skulle kunna tänka mig mer ingående studier i ämnet.
Detta är en mycket komprimerad kurs och en snabb resa genom stilhistorien. Den startar med Renässansen vid mitten av 1500-talet och slutar med Jugendstilen vid sekelskiftet 1800-1900-talet. Under resans gång gör vi uppehåll vid den pompösa barocken, nättare rokokon, den gustavianska stilen, empirstilen, nygotik och nybarock.
Att berömde fältslag kunde skapa nya inredningstrender är mycket intressant och inte något jag visste tidigare. Napoleons berömda fältslag till Egypten inspirerade dåtidens inredare och möbelsnickare att förse rummen med draperade sidentyger på väggarna och fönstren med magnifika draperade gardiner samt sänghimlar som allt liknade de tält som man levde i under fälttågen. Desstuom tillkom också lite mer krigiska detaljer i inredningen som t.ex spjut istället för gardinstängar.
Empirmodet: kvinnor; klänningar av fint muslin med högt sittande midja och puffärm, var något som dåtidens rika kvinnor klädde sig i. På bilden ser ni Josephine De Beauharnais som var en av Napoleons fruar. Att man låtit sig inspireras av antikens kläder är lätt att se. Klänningar avtagna under bysten var också trendigt ett tag under 1960-talet och puffärmar återkommer till då och då i modebilden.
 
Förra helgen var mycket trevlig då vi firade vår dotter som fyllde 20 i veckan och vi hade ett mycket trevligt besök ifrån andra sidan av landet. Det är en helg som jag kommer att minnas med stor glädje under hela mitt liv.
Önskar er alla en riktigt trevlig helg