Snyggt, trendigt, god kvalitet men ändå känns det inte bra!

Jag hade en intressant diskussion men en manligt affärsbekant för ett tag sedan. Han berättade att han nyligen köpt en exklusiv kostym med dubbelknäppt kavaj.  Han bär ofta kostym i sitt arbete men trots detta har han endast använt den nya kostymen ett fåtal gånger och han undrade naturligtvis varför. Jag var ganska övertygad om att det berodde på dubbelknäppningen. Han kände sig helt enkelt för uppklädd, formell och strikt. Det finns alltid dubbelknäppta kavajer i butikerna så om du också funderar på en dubbelknäppt kavaj råder jag dig att prova i lugn och ro så att inte också du får en kavaj som du inte kommer att använda.
 

Med detta inlägg besvarar jag också en fråga ifrån en av mina manliga läsare. Han skriver att han är 1.90 och ganska spensligt bygg och undrar hur han skall klä sig för att ge ett mer vältränat intryck? 
  • Det första rådet jag vill ge är att undvika en utsida med färger som går ton i ton.
  • En udda blazer i en ljusare ton till mörka chinos skapar bredd upptill samtidigt som färgerna bryter av och skapar en kortare siluett.
  • När man vill bygga bredd är en dubbelknäppt blazer helt perfekt förutsatt att man gillar den formellare känslan.
  • Bröstnäsduk är en trevlig detalj som också hjälper till att ge ett mer välbyggt intryck.
  • Lager på lager d.v.s skjorta, cardigan och blazer är ett annat tips som fungerar så länge det inte är för varmt.
  • Även en sådan detalj som skor i avvikande färger ger en kortare känsla. Välj t.ex dognacfärgade skor till mörka byxor. Det är snygg och ger intryck av kortare benlängd.
  • Att dessutom välja ett bälte som matchar de bruna skorna är också ett bra knep när man vill se lite kortare ut.
  • Ju fler horisontella linjer man skapar på kroppen med hjälp av färger och accessoarer desto kortare och bredare ser man ut.
 
 
 
 
Photo cred: Pinterest