Räkmackor och klädkoder

Igår hade vi besök på vårt kontor av en mycket trevlig engelsk affärsman som vi började samarbeta med för ca 1 år sedan. Hans företag kan man verkligen kalla gammalt och anrikt eftersom det bildades i början av 1800-talet. Ännu mer spännande tycker jag att det är när jag vet att det var en avlägsen kvinnlig släkting till honom som startade företaget. Tänk att vara kvinna och företagare i dåtidens konservativa brittiska samhälle, vilket utmaning. Det är imponerande att hon lyckades skapa något som finns kvar än idag fastän man numera inte sysslar med samma produkter som då. Jag kan delvis tacka alla dessa utländska affärmän för att jag idag har en utbildning i färg och stil. Jag vet att det låter konstigt men nyfikenheten att förstå varför vi i Sverige klär upp oss när våra utländska vänner klär sig casual och tvärtom gjorde att jag ville lära mig mer om image och klädkoder. Dessutom har jag alltid varit mycket intresserad av trender, mode och kläder. Ni som känner mig vet ju att jag har kvar arbetsuppgifter på min mans och mitt gemensamma företag samtidigt som jag håller på med mina föreläsningar, utbildningar och rådgivningar. Att mixa de administrativa och ekonomiska sysslorna med det mer kreativa inom färg och stil är en kombination som jag verkligen älskar.
Till lunch bjöd vi vår engelska vän på färska räkbaguetter från Lasse Majas bageri vid Käringberget. När vi småpratade om diverse olika saker under luchen passade jag på att uppdatera mig om nyheter inom den engelska dresscoden för business. Det finns vissa skillnader mellan vad man anser med välkläddhet i England och i Sverige. Vill ni veta mer om formell resp casual klädkod, passande färger och personlig stil i affärvärlden får ni gärna kontakta mig för en föreläsning.   

Kommentera inlägget här: