Väldressad på nyårsaftonen

Idag känner jag mig ganska så ensam i kontorshuset vilket är förståligt när det blir två klämdagar mellan helgerna. Vi skall dock packa och leverera order på Mullion-overaller som kommit in på vår webshop. Själv har jag fått en spännande förfrågan ifrån ett företag om att hålla workshop för personalen om hur de skall hitta rätt balans i sin klädsel vid företaget olika aktiviteter. Dessutom är det inventering och årsbokslut på gång.
Det finns massor av tips på sociala medier och tv om passande klädsel på årets allra sista dag. En herre i kostym eller smoking är väl något som vi kvinnor tycker är snyggt och just nyårsaftonen är en sådan kväll då det också passar att klä upp sig lite extra. Det sägs att en smoking skall vara svart men jag tycker att en midnattsblå med sjalkrage är ursnyggt. Jag föredrar också en mycket enkel vikning av bröstnäsduken som den Sean Connery har på bilden nedaför eftersom smokingen är ett lite striktare plagg. Svart fluga som man knyter själv hör också till. Gördel, som är till för att dölja gränsen mellan byxa och skjorta känns lite överspelat. Enligt regelboken står det lackskor men ett par riktigt snygga nyputsade svarta skinnskor och gärna i Oxfordmodellen går precis lika bra.
Den som inte har egen eller har råd att hyra en smoking klär sig i sin finaste kostym eller i en udda mörk blazer och mörka byxor. En välknuten fluga eller en slips med matchande bröstnäsduk och putsade skor fungerar alldeles utmärkt. Vill man gör sin nyårklädsel mer personlig finns det snygga pins att sätta i slaget.
 
En överrock är också något som en alla välklädda herrar bör ha i sin garderob. Vilken färg och modell det skall vara beror ju på tycke och smak. Det spelar ingen roll hur snygg smoking eller kostym man har om man bär en dunjacka eller liknande som ytterplagg.
Är ni ett par som skall gå på fest tycker jag det ser trevligt ut om båda två matchar varandras klädsel dvs att ni har klätt upp er lika mycket. Om den ena kommer i jeans och kavaj och den andra i lång klänning förtar man varandras klädsel.
 
Eftersom detta blir årets sista inlägg vill jag tacka er alla för att ni följt mig under ännu ett år och hoppas att vi ses igen någon av de första dagarna i januari 2015. Var rädda om er, kör försiktigt och försök att även hitta några stunder med lugn och ro. 
Nu stänger vi strax dörren om 2014 och önskar det nya året varmt välkommen!
 
 
 
 
 
 Bildkällor: Pinterest
 
 
Anna:

Hej Elisabeth! Tack för din blogg som jag ser fram emot dagligen! Fina bilder och bra tips. Inspirerande! Önskar dig ett Gott Nytt År!
Kram
Anna

Svar: Hej Anna! Tack för din fina feedback om mitt bloggande. Bloggande är ju en ganska ensam syssla så jag blir alltid lika glad när jag får kommentarer. Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År och hoppas att vi ses snart igen. Nyårskramar / Elisabeth
Elisabeth Bövik

Kommentera inlägget här: