De 100 mest ikoniska klänningarna

Efter att ha studerat dräkthistoria så har jag fått ett nytt sätt att se på kläder. Nu är jag mycket mer intresserad av designen förstås men ännu mer av material och skräddarkonst. Tänk så många hundratals eller rent utav tusentals timmar som ligger bakom det färdiga resultatet. Jag hade först tänk att lägga ut min absoluta favoriter men ju mer jag tittar desto svårare blir det att välja ut ett fåtal. Men ni kan ju gå in på denna länk där alla 100 finns på bild.
Det skulle vara så kul att höra vilka som är era absoluta favoriter. Vad man tycker är vackert eller ej varierar från person till person och det bästa är att i detta fall finns det inget som är rätt eller fel.
Bild nr 1 är daterad 1933 och klänningen skulle mycket väl kunna bäras även idag. Herrar i frack ser ju likadana ut idag som då. Det är väl egentligen endast hennes frisyr som skvallrar om årtalet.
Katharine Hepburns vackra klänningen är också tidlös. Visst ser vi att det är 1940-talet när vi ser frisyren.
Grace Kellys vackra klänning från 1955 kan vi se i många butiker med brudklänningar även idag.
1966 kom Twiggy och med sin smala kropp skulle hon komma att förändra bilden för vad som skulle ses som skönhet på catwalken och i modebilden för många år framåt. Frisyren håller än idag.
Diane von Furstenbergs design från 1976 är också mycket tidlös. Det enda jag tänker på är kragsnibbarna som är ovanligt långa i förhållande till dagens modeller. Frisyren kan vi dock se även idag.
Jag vet inte hur många gånger som TV visat Pretty Women. Bilden visar en av de scener som är lika vacker och romantisk varje gång man ser filmen. Klänningen ifrån 1990 är alldeles bedårande och det är naturligtvis Julia Robert också. Hennes festfrisyr är väl heller inte fel idag.
Sarah Jessica Parker oförglömliga dröm med volanger och spets från 2004 platsar också på denna lista naturligtvis.
Den sista jag bilden jag valde är Michelle Obahamas vackra drömklänning från 2009. Jag tycker att hon är en fantastisk kvinna på många olika sätt och om jag fick önska något vore det att det var hon som stod som presidentkandidat.
 

 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: