Färgrådgivning på distans?

Hur svårt kan det vara är det säkert många som tänker? Jag som jobbat med färg under 15 år har själv svårigheter ibland. Efter att ha haft förutfattade mening om en persons färggrupp vid ett par tillfällen tar jag inge för givet. Vissa personer är lätta att placera medan andra är marigare.

För att ge er ett exempel så använder jag dessa bilder. Nu står det visserligen att hon tillhör Lights dvs de ljus - men om jag skulle bedöma henne på distans skulle hon även kunnat vara Soft7mjuk men även Cool/kall. Det kan jag endast se live framför en spegel. Kunden själv skall ju se ocks kunna se med egna ögon. Det är ju själva poängen. Olika skärmar har olika färgåtergivning.

Det är just det där finliret som inte fungerar på distans. När jag kör färgrådgivningar brukar jag också tänka på kundens stilpersonlighet dvs är hon t.ex klassisk, romantisk etc. Detta styr vilka färger jag vill hon skall satsa på. Hur skall hon klä sin figur är också viktigt.

De som tillhör de ljusa ser strålar i pasteller ex ljusrosa kofta och vit topp. Light navy istället för dark navy. Undvika skarpa kontraster. Djupa färger tar kraft och förtar hennes delikata ljusa egenfärger och får henne att ser blek och trött ut.

Kommentera inlägget här: