Frack, smoking, kostym eller udda blazer

Visst är det väl trevligt att få en inbjudan till en fest. Visst är det väl också bra att värdparet har tänkt på att skriva in en riktig klädkod så att gästerna förstår vilken klädsel de skall bära. På mina föreläsningar brukar jag fråga om det är någon som råkat klä upp sig för mycket eller tvärtom till en fest och hur de känt sig just då. Man behöver inte fundera någon längre stund på hur det känns att komma i en mörk kostym med vit skjorta och slips och andra har valt en udda blazer och chinos eller jeans. Har ni råkat ut för något liknande? Det blir trevligare när vi hittat en ungefärlig liknande klädsel som alla andra för då blir vi en i gruppen.
I inlägget från Frontmen hittar ni en bra guide till rätt klädsel till rätt tillfälle som är värt att studera.
 
 
 

Från valben till krinolinkorgar

Kvinnornas kroppar har under historiens gång omformats på de mest bisarra sätt med hjälp av allt ifrån underkläder stoppade med spetsiga valben till krinoliner av tagel eller metallställningar. Varför har det varit så?
Det finns naturligtvis flera svar på denna fråga men i grund och botten har denna typ av kläder alltid varit ett sätt att visa omvärlden att man tillhörde samhällets elit. Det var också ett sätt att distansera sig ifrån arbetarklassen eftersom det var helt omöjligt att utföra någon form av kroppsarbete i denna typ av klädsel. Man behövde även hjälp med av- och påklädning vilket bekräftade att man hade råd med tjänstefolk. Sedan var det viktigt att konsumera i enlighet med elitens ideal annars hamnade man utanför gemenskapen precis som Fredrik Lindström berättade om i den senaste delen av hans intressanta programserie "Tänk om." Aristokratin var också landets ansikte utåt och sättet man konsumerade på, även om det innebar att man behövde skuldsätta sig, var ett bevis på hela landets resurser. Under 1700-talet trodde man också fullt och fast att ett vackert yttre var ett tecken på att personen ifråga hade en precis lika vacker och klok insida.
Men det var inte enbart kläderna och inredningen i hemmet som var det centrala utan minst lika viktigt var det att uppföra sig rätt, att ha ett förfinat manér, passande poser och kroppspråk. Det var en invecklad procedur som man inte kunde läsa sig till eller som kunde köpas för pengar. Det var bara den som var född inom klassen som kunde tyda dessa signaler vilket också var ett sätt att visa att man var utvald och den försökte kopiera dessa manér för att klättra upp en grupp genomskådades omedelbart.
Det har varit en mycket spännande resa att studera klädedräkt och interiörhistoria ifrån 1500-talet t.o.m 1800-talet. Det finns så många detaljer, former, seder och bruk i dagens samhälle som man kan länka till det förgågna. Nu tar jag paus ifrån studierna till nästa vårtermin då jag hoppas komma in på 1900-talets historia.
 
 Bild 1 drottning Elizabeth I. Bild två hovklänning, manuta mitten 1700-talet. Bild 3 krinolin 1860-talet. Bilder har jag lånat ifrån Pinterest.
 
 
 

Liknande inlägg

GIFTSETTER / EMMA FÄLLMAN till mors dag

                             
 
Denna scarf ifrån Emma Fällman står på min önskelista inför mors dag. Underbara färgkonstrater, spännande motiv och en fantastisk sidenkvalitet. Den finns hos det Giftsetter.com Sophisticated gifts online.