Ett litet paradis

Efter regn kommer solsken! Uttrycket kunde inte passa in bättre än just nu. Ett evigt blåsande, iskalla vindar och regnskurar ersattes igår av den första riktiga sommardagen denna säsong. När jag precis tog morgondoppet var det dock inte mer än 17,5 grader i havet så det blev ett hastigt uppvaknande.
Här levde jag under mina fyra första år och denna pärla vill jag besöka en gång varje sommar för att jag skall känna mig nöjd. Jag döptes i öns vackra lilla träkyrka och för alla som tycker om musik kan jag rekommendera er att gå på någon av sommarkonserterna som man brukar arrangera. Jag kommer också ihåg att jag var det enda barnet som föddes just det året och hade vi bott kvar hade jag fått gå i en klass med mycket blandade årskullar. Här finns flera otroligt härliga badvikar som t.ex Kattesand och Kyrkogårdsviken som är lagom långgrunda för småbarn som inte inte sig simma och som vill bygga sandslott i den vita, vackra sanden. I princip kan man dock bada ifrån vilken klippa som helst om man är simkunnig. Kolla dock djupet innan ni dyker i. Jag tycker dock att hamnområdet har förändrats till det sämre och att samhällets själ försvunnit i takt med alla nya hus och bryggor men samtidigt har jag full förståelse för att man måste ta in intäkter genom turism. Det är en svår balansgång för alla småsamhällen längs våra kuster. Jag funderar i skrivandets stund på hur många som bor på Malmön året runt och fick precis veta via grannbåten att det finns 225 åretruntboende på ön idag. Om ni inte varit på Bohus-Malmön är denna lilla ö väl värt ett besök och om samma bageri finns kvar så föreslår jag en fika med kaffe och deras Kalsbaderbullar, som är de godaste som finns.
Vilket ställe är ert lilla paradis eller smultronställe?
 
 
 
Kommentera inlägget här: