Våra två familjeföretag

Den 1 april i år var det 38 år sedan startade min man och jag vårt företag, Bövik Marin AB. Som namnet antyder så är vi verksamma inom den marina sektorn men med tyngdpunkten lagd på yrkessjöfarten. Vi är agenter i Sverige för många utländska företag runt om i världen. Alla dagar som jag inte har uppdrag i min egen verksamhet arbetar jag alltså på vårt kontor med administrativa uppgifter. Trots att antalet kvinnor har blivit fler under årens lopp måste man ändå säga att detta är en mycket manlig bransch.
 
Hur konstigt det än kan låta är det alla våra kontakter med utländska företag som fick mig att söka mer kunskap inom färg, stil, vett och etikett, klädkoder, värdskap, bemötande etc för ca 15 år sedan. Jag ville helt enkelt förstå varför vi svenskar t.ex klär upp oss vid representation efter kontorstid medan många andra utländska affärsbekanta gör det motsatta om vi inte berättat för dem vilken klädkod som gäller. Många tycker det är lite snobbigt att tala om klädkoder men alla vet väl hur det känns när man kommer alldeles för uppklädd eller casual till ett möte, middag eller fest. Vi brukar därför alltid berätta för våra utländska affärsbekanta vilka kläder som är lämpliga på kvällen representation med svenska kunder. Det har inget med snobberi att göra utan istället handlar det om omtänksamhet. När alla i gruppen är ungefär lika klädda blir mötet så mycket bättre.
Skall ni på affärsresa utomlands är det inte helt oviktigt att även tänka på färgerna i er klädsel då samma färg kan ha helt motsatta signaler i andra länder.
 
I mina föreläsningar, workshops och utbildningar väver jag in mina egna erfarenheter som jag skaffat mig under alla dessa år. I veckan som kommer har vi t.ex en herre ifrån ett tyskt företag och för ett par veckor sedan hade vi en man ifrån England hos oss vilket gör att jag har lätt att hålla mig uppdaterad om gällande klädkoder.
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Kommentera inlägget här: