Hmmm.. what to wear, what to wear?

Det där med klädsel är en svår fråga och när Färg- och stilkonsult Elisabeth frågade om jag ville skriva en liten truddelutt på hennes blogg, så tänkte jag hmmmm ja vad skall jag skriva om då.
Jag heter Åsa Bengtsson och jag driver företaget Great Little Britain. Mitt företag har översättningar från svenska till engelska som specialitet och det kan vara alla möjliga typer av texter; från skönlitteratur, till hemsidor, marknadsföringsmaterial och forskningsartiklar till internationell fackpress.
Jag brukar blogga om Storbritannien, te, språkbruk och engelska godsaker och restips.
 
Bildkälla: www.freeimages.com
 
Men i det här lilla inlägget vill jag säga att jag tycker att alla borde dricka mer te för det gör verkligen gott för själen. Speciellt om man har turen att få gå på Afternoon Tea party, umgås med härliga vänner, njuta av mumsigheter och dessutom få tillfälet att klä upp sig elegant.
Då kan man naturligtvis välja om man ska dricka sitt svarta te med citron, lite socker eller honung  eller  vill man kanske hellre, som jag själv gör, ha mjölk i teet. Jag dricker helst Earl Grey eller Lady Grey och båda dessa tesorter har en väldigt mjuk, försiktigt skir smak så man ska egentligen inte blanda i mjölk. Det struntar jag fullkomligt i, åtminstone om det är morgonkoppen eller kanske serverat till en ostmacka fram emot kvällningen.
Men om man skall avnjuta en fin tebjudning med små fina snittar, söta frostingdekorerade muffins och jordgubbssmyckade scones så vill man kanske också hålla sig till stilrent serverat te utan att hälla i mjölk. Då kan jag varmt rekommendera jasminte som är väldigt gott och fruktigt blommigt och som passar alldeles utmärkt både till laxsnittar och till de söta kakorna och sconesen.
Alla känner väl igen bilden Alice i Underlandet med "The Mad Hatter's Tea party?." Bilden med Hattmakaren, Alice och Påskharen är tecknad av Sir John Tenniel 1865 och kopierad från en gammal upplaga av boken.
 
 
Frågan är "vad hade du tagit på dig om du skulle gå på tebjudning?
Stort tack till Åsa Bengtsson och Great Little Britain för att du ville vara gästbloggare hos mig.
 
Kategori: Elisabeth, Tips; Taggar: Teparty, Storbritannien, Earl Grey, Lady Grey, jasmin te, frostingdekorerade muffins, jordgubbssmyckade scones, laxsnittar, Alice i Underlandet, what to wear.
Kommentera inlägget här: