Vi är vår egen förpackning!

Enligt den engelska universitetslektorn, Joanne Entwistle, är sambandet mellan vår utsida och vår identitet komplex. Med vår utsida visar vi vem vi är och vilken klass eller vilken grupp vi tillhör men utsidan är också en del av vår kommunikation. För att vi skall förtydliga vår kompetens handlar det därför att hitta en passande utsida, en annan form av cv eller en förpackning som gör oss trovärdiga i omgivningens ögon. Men det är inte enbart själva klädsel som kommunicerar utan också hur vi bär den, hur vi för oss,  och sättet vi talar på.
I dagens samhälle där konkurrensen är oerhört hård kan det vara någon av dessa detaljer som medför om vi blir framgångsrika eller ej.
Ingen människa är den andra lik och valet av kläder varierar från bransch till bransch. Men att försöka hitta en någorlunda gemensam klädkod med den/de som vi bokat ett viktigt möte med underlättar kommunikationen och därmed också vår chans att nå framgång.
Under mina år som färg- och stilkonsult har jag fått höra att "ingen annan skall väl bestämma hur jag skall klä mig." Det kan ju tyckas konstigt men om vi t.ex skall på kundbesök och hoppas få den där ordern som vi och vårt företag så väl behöver handlar det faktiskt om att hitta en någorlunda gemensam utsida med den bransch som kunden befinner sig i. Vi brukar nämligen helst göra affärer med dem som är relativt lika oss själva.
Om man tvivlar det minsta lilla över hur man skall klä sig inför sitt kundbesök och det inte finns någon direkt uttalad klädkod håll din utsida någorlunda neutral både vad gäller färger och detaljer.
En klänning är ett bra plagg för den kan med hjälp av accessoarer lätt förvandlas till en finare klädsel inför t.ex representationsmiddagen på kvällen.
Söker ni hjälp att hitta den utsida som stödjer ert företags varumärke slå mig en signal eller maila mig så kan vi tillsammans skräddarsy en föreläsning eller workshop för ert företag. Har ni önskemål vad gäller ämnen i bloggen kommenterar i fältet nedanför eller kontakta mig försöker jag uppfylla era önskningar.
Önskar er alla en trevlig helg ifrån ett för dagen lite grådisigt Göteborg.

 
 

 
 
 
 
Kommentera inlägget här: