FIRAR 20 ÅR SOM STILKONSULT

Den 17 februari 1998 gick jag min första utbildning i stil. En komprimerad helgkurs som var spännande och intressant. Mest spännande var faktiskt att kryssa för stiltestfrågorna.

Undrar vilken stil jag tillhörde?
Men tänk om jag inte hade någon stil alls?
Det kan låta konstigt men faktum är att när man står inför något som är helt nytt har man många funderingar om allt och inget. Det är detta jag också tänker på när jag idag har en helt ny kurs med deltagare som börjar sin färg- och stilresa i någon av mina kurser, workshop eller under en rådgivning.
 
Men hur var det med färgerna då?

Jo dessa började jag fundera på så snart stilkursen var slut. För att råda bot på min nyfikenhet studerade jag massvis med litteratur om färgers psykologi, hur färger förändras, ljusets inverkan på färger. Men trots alla dessa böcker fick jag endast ett litet "hum" om egenfärger. Att starta med färgrådgivningar utan mer kunskap än endast ett "hum" var det ju inte att tänka på.
Fastän intresset för färger var enormt stort skulle det dock dröja ända till oktober 2004 innan jag fick chans att studera egenfärger, komplementfärger, hur man förändra siluetter med färger och så mycket annat under kursen Colour- and makeuptraining hos Colour Me Beautiful i Norrköping. Därefter följde Style- and Imagetraining april 2005 och Image for men juni 2008. Uppdateringar två gånger per år under många år. Som kronan på verket blev det också tre terminer dräkt- och interiörshistoria som var så oerhört intressant.

Inte visste jag då att jag idag 20 år senare skulle sitta en lördagskväll och skriva på min pc, dela med mig denna information på något som heter Facebook och att jag skulle ha ett Instagramkonto. Får inte heller glömma att dessemellan startade min dotter resolut en blogg för mig med orden "att det måste du bara ha mamma." Så gick det till när jag blev med blogg den 1 december 2009. Från början fick jag nästan andnöd när jag skulle skriva inlägg. Vem skulle vilja läsa det jag skrev, tänk om jag inte fick några följare? Så klart jag inte fick några följare i början. Det är med bloggande, inlägg på andra sociala medier och med det mesta i livet. Det tar tid innan man når ut. Innan man ser resultatet av allt kämpande. Till dags dato har skrivit jag 1369 blogginlägg, har 1815 inlägg på Instagram och massvis med inlägg på Facebook.

För att inte tala om alla de underbara människor som kommit i min väg under dessa år under rådgivningar, föreläsningar, kurser, workshops och andra event. Ingen människa är den andra lik och att försöka hitta det unika hos var och en är det jag brinner för. Att se det vackra som finns hos precis varje människa är viktigt att få hjälp att lyfta fram.

 
Kommentera inlägget här: