BRUNTSVART EN SNYGG BASFÄRG!

Bildkälla: De La Rue - Dreamers Lane / Facebook
 
Vissa färger har ett oförskämt dåligt rykte har jag lärt mig under alla mina år i färgernas värld. När jag tar fram mina färgprover hör jag ofta - "nej inte grönt" eller "gult klarar jag bara inte av" och "fy så trist och tråkigt med brunt".
 
Mitt ständiga svar är att det beror helt och hållet på själva nyansen av färgen och också med vilka andra färger den kombineras.
 
Den brunsvarta färgen på jackan och byxorna klär inte alla lika bra. Den bärs upp bäst upp av de som har mörka egenfärger. Så är det också med svart. Ju starkare eller djupare egenfärger vi har desto lättare har vi att bära upp de alla mörkaste färgerna som svart, marinblått och brunsvart.
 
Grafitgrått däremot klär de allra flesta. Jag vill slå ett extra slag för brunt och grafitgrått eftersom de i jämförelse med svart är mer förlåtande mot ett vinterblekt ansikte. Brunt och grått skapar inte heller lika stor dramatik när de kombineras med accentfärger.

Vill man inge ett lugnt och stabilt intryck är brun en lämplig nyans.

carina näsman:

Brunt och grått är så snyggt tillsammans. Elegant och mjukt på samma gång!

Svar: Hej Carina!Javisst är det supersnyggt tillsammans. Mörkgrått har jag en del plagg men skall dock villigt erkänna att jag inte har så mycket brunt i garderoben just nu. Hade betydligt flera mörkbruna plagg förr i tiden.
Elisabeth Bövik

Kommentera inlägget här: