Vi är vår egen förpackning!

Enligt den engelska universitetslektorn, Joanne Entwistle, är sambandet mellan vår utsida och vår identitet komplex. Med vår utsida visar vi vem vi är och vilken klass eller vilken grupp vi tillhör men utsidan är också en del av vår kommunikation. För att vi skall förtydliga vår kompetens handlar det därför att hitta en passande utsida, en annan form av cv eller en förpackning som gör oss trovärdiga i omgivningens ögon. Men det är inte enbart själva klädsel som kommunicerar utan också hur vi bär den, hur vi för oss, och sättet vi talar på.

I dagens samhälle där konkurrensen är oerhört hård kan det vara någon av dessa detaljer som medför om vi blir framgångsrika eller ej.

Ingen människa är den andra lik och valet av kläder varierar från bransch till bransch. Det finns ingen gyllene regel att rätta sig efter förutom att bank,- jurist- och revisorsektorerna brukar ställa högre krav på sina anställdas klädkod. Jag vet dock att även företag i andra branscher fordrar relativt formell klädsel vilket för herrarna innebär att de skall bära slips. Klädkoderna har visserligen lättats upp men det är ändå viktigt att försöka hitta en någorlunda gemensam klädkod med den/de som vi bokat ett viktigt möte med. Det underlättar kommunikationen och därmed också vår chans att nå framgång. Det är också så att vi oftast väljer att ha business med dem som är ungefär som oss själva. När du bokat ett kundbesök, arbetsintervju eller annat viktigt möte gör en seriös research av företaget för att bilda dig en uppfattning hur formellt klädd du bör vara och var noga med ditt sätt att presentera dig och ditt kroppsspråk.

Under mina år som färg- och stilkonsult har jag fått höra att "ingen annan skall väl bestämma hur jag skall klä mig." Det kan ju tyckas konstigt men om vi t.ex skall på kundbesök och hoppas få den där ordern som vi och vårt företag så väl behöver handlar det faktiskt om att hitta en någorlunda gemensam utsida med den bransch som kunden befinner sig i.

Om man gjort sin research men ändå är tveksam över hur man skall klä sig för sitt kundbesök håll din utsida någorlunda neutral både vad gäller färger och detaljer utan att ge för mycket avkall på din personlighet.

Välkommen till min hemsida www.colorme.se. Jag delar också med mig många tips på mitt Instagramkontor under namnet elisabethbovik.

 

 

Kommentera inlägget här: