Måste man vara så här kreativt klädd för att jobba med färg och stil?

Vore kul att få höra om era förväntningar om hur olika yrkesgrupper bör klä sig för att leva upp till den steorotypiska bilden vi alla har inom oss på ett eller annat sätt.
Denna fantastiska kreation kommer ifrån Moschinos SS 2018.
 

Som ni säkert alla hört talas tar det oss bara några ynka sekunder att scanna av en människa vi möter för första gången. Vi bestämmer oss alltså blixtsnabbt om vi gillar eller ogillar det vi ser. Det är evolutionärt betingat och handlar om överlevnad. Men idag är det inte i första hand överlevnad vi tänker på när vi mötet en människa första gången utan om personen ifråga är trevlig, empatisk, vänlig, kan bli en framtida bra partner, eller en tillgång på företagets försäljningsavdelning etc. Det slitna uttrycket "du får aldrig en andra chans att göra ett gott första intryck" stämmer till viss del men helt riktigt är det ändå inte. Det har också med kontexten att göra. En person som vi t.ex får som kollega gjorde inget bra första intryck eftersom denna var lite väl arrogant. När det senare visar sig att personen ifråga är hur trevlig som helt på en after-work skulle man ju kunna tycka att det första intrycket skulle förbättras. Men så enkelt är det ändå inte för de egenskaper som vi tillskriver människor vid första intrycket sitter så cementerat inom oss att vi inte ger upp det i första taget.

Dessutom har vi ju alla våra förutfattade meningar, stereotypisk inre bild, att tampas med dvs hur vi förväntar oss att människor skall se ut, vara klädda, och uppträda som har ett visst yrke. Detta har jag själv fått erfara vid ett tillfälle under en av mina föreläsningar. När jag ställde frågan till en grupp hur de trodde att jag skulle vara klädd blev svaret ungefär som Vivienne Westwood eller var likat kreativt klädda som bilden ifrån Moschinos kollektion SS2018. Alla är vi kreativa men alla klär inte i massor av färger, former och detaljer. Min stil har alltid varit den rakt motsatta. Mina stilförebilder är därför kvinnor som ex Jacqueline Kennedy och jag älskar Chanels dräkter, Morris och Ralph Laurens klassika kavajer. Det tog alltså den en stund för den som besvarade min fråga att förlika sig med att hennes föreläsare för dagen var klädd i en klassisk kavaj, skjorta och marinblå jeans.

Utseende och klädsel spelar alltså en inte helt obetydlig roll vid kommunikation människor emellan. Vår utsida ger en tydlig signal om allt ifrån grupptillhörighet till åsikter och attityder. Med vår klädsel kan vi skapa samhörighet eller visa vad vi inte vill tillhöra. För en föreläsare är förmågan att skapa just samhörighet viktig och därför är det inte så tokigt att försöka anpassa klädsel till den grupp man föreläser för utan överdrifter åt något håll. Att göra en research är aldrig fel både vad gäller publik och lokal. Bäst blir det oftast när man bär en någorlunda neutral klädsel. För mycket detaljer i klädseln kan avleda lyssnarnas uppmärksamhet från det som sägs.

Önskar er en riktigt härlig helg med förhoppningen om att solen kommer att lysa över oss alla i vårt avlånga land och att vi äntligen kan säga att nu är det vår.

Anonym:

Hej!
Jag är nog en sån som anpassar mina kläder efter ändamålet. Jag älskar att klä upp mig och väljer nog kläder efter humör och känsla jag vill förmedla. Är det ett affärsmöte i stan eller jag ska gå och fika och shoppa med barnen eller jag sitter hemma och jobbar, så är det också tre olika klädval jag gör. Men faller ofta för stilrent och är mest bekväm med det.

Svar: Tack så mycket för din kommentar. Jag blir alltid så glad när jag hör sådana kommentarer som dina dvs att man klär sig efter tillfället ifråga. Det är ju så viktigt eftersom kläderna är en av de kriterier som ingår i vår kommunikation med omvärlden och påverkar därmed hur vi blir bemötta. Idag är det en stor regnkappa som är mitt ytterplagg då höstrusket har lägrat sig över Göteborg.Önskar dig en trevlig dag.
Elisabeth Bövik

Kommentera inlägget här: