ALLA GRÅHÅRIGA PASSAR INTE I SAMMA FÄRGER!

En kvinna ringde och bokade en komplett rådgivning hos mig för ett tag sedan. Under samtalet visade det sig att hennes hår började anta en grå ton och hon berättade att hon absolut inte vill börja att färga håret utan att det skulle få växa ut. Samtidigt sa hon att hennes tidigare favoritfärger på kläder inte längre stämde så bra vilket hon tyckte var underligt. Men det är inte alls konstigt för med åren tappar vi pigment, huden blir rosigare och ögon mister lite av sitt ungdomliga glitter och därför bör vi börja se oss om efter andra färger på kläder för att balansera våra nya egna färger.

Efter att ha samtalat en stund förklarade jag för henne att vi bör vänta med en färgrådgivning tills det gråa håret hunnit växa ut ännu mer. De gråhåriga kan tillhöra fler olika färggrupper. Det är stor skillnad mellan den som är riktigt silvergrå som Judith Dench och George Clooney, de som har s.k salt- och pepparfärger och de vars hår har en grå ton som går åt det gulare ållet. Jag ville ju kunna se vilken nyans hennes gråa hår kommer att anta.

Att debitera henne för en rådgivning som hon endast skulle ha användning av under max ett år anser jag är oseriöst. Det är slöseri med hennes tid och hennes ekonomi. Samtalet avslutades med att vi bokade en ny tid nästa år. De färger som hon då kommer att se sig själv i framför spegeln i min studie kommer att ge henne ett snyggt och välklätt intryck samtidigt som de minskar linjer i huden.

Kommentera inlägget här: