SMART SHOPPING!

Är inne i en intensiv period med modevisningar och trendföreläsningar på olika platser. Förra veckan var jag inne i Göteborgs centrum, i lördags var jag i Skåne, imorgon är jag uppe i Bohuslän och kommande helg kör jag säsongens sista helgworkshop här i Göteborg. Men jag missar nästan aldrig att dela med mig tips hur man skall shoppa smartare eftersom hållbarhet är viktigt för oss alla. Jag har också med mig kläder ifrån tidigare säsonger som jag visar ur man enkelt och lätt kan uppdatera att passa även denna höst.
Innan du börjar komplettera din garderob inför höstsäsongen är det lämpligt att göra en inventering för att se vad du redan har.
  • Du kanske redan har skaffat dig de flesta basplagg?
  • Snygga byxor som sitter bra?
  • Toppar i dina bästa färger som fortfarande håller formen?
  • En kappa som kanske fungerar lika bra i höst?
Innan du rusar iväg till affärerna, fundera även över vilka typer av kläder din livsstil kräver. Det är ingen poäng med att köpa flera par högklackade skor om du tillbringar dagarna med logistiken för barnens skola, träning etc. precis som ytterligare ett par jeans är ganska onödigt om du klättrar på karriärstegen.
 
  • När du gått igenom din garderob skriv en shoppinglista med de kompletteringsplagg du verkligen behöver. Vi har ju alla mobiler med oss. Fota också din garderob så ser du vad exakt vad som finns. Då blir det lättare att kolla om plaggen du provar i butiken passar med de som finns där hemma.
Om du hittar en topp i en butik "to die for"
  • är det ingen mening att köpa den om den bara kan matchas med ett plagg du redan har.
  • Ett nytt plagg måste passar till mins tre andra kläder i din garderob för att det skall vara ett bra köp.
Genom att tänka efter innan du handlar kommer du att undvika impulsköp vilket är en god besparing för din plånbok. Efter en tid har dina "icke köp" hunnit bli en större summa som du då kan lägga på ett plagg som du från början tyckte var för dyrt för din budget.
 
Har du svårt att få ihop garderoben vad detaljer, färger, material beträffar är du välkommen att boka en rådgivning hos mig. Jag jobbar också med garderobsrensning och som personal shopper.
 
Kommentera inlägget här: