Undvik kulturkrockar

Jag har ju träffat tusentals herrar, det är mest herrar i sjöfartsbranschen där jag också är verksam, ifrån massor av länder under alla mina år och haft möjlighet att både studera och diskutera klädkoder med dem.
Ingen bransch är ju den andra lik men att klä upp sig ett snäppt oavsett bransch och vilket land man skall besöka i affärssammanhang är aldrig fel.
Många av mina utländska businesskontakter håller oftast en mer formell utsida under dagen men klär ned sig på kvällen när vi bjuder ut dem på middag. Så för att alla skall känna sig bekväma vid middagsbordet berätta för din utländska kontakt vilken klädsel som är lämplig till kvällens representationsmiddag om du också bjudit in svenska kunder.
Eftersom många utländska affärsmän är mer traditionsbundna än vad vi är betyder det kostym för herrar och kostym/dräkt för kvinnor. Fundera också på färgsignaler i landet ifråga. Som exempel kan jag nämna att en vit eller blå utsida är färger för död och sorg i Kina. Vitt är den traditionella färgen för sorgdräkt i såväl Kina som Indien. Rött däremot signaler framgång i Kina så att addera en slips och bröstnäsduk med ett ständ av rött i mönstret är inte helt fel om förhandlingarna gått riktigt bra.
 
Kommentera inlägget här: