VAD JAG ÄN SVARAR KAN DET BLI FEL?

När någon förstår vad jag jobbar med så dyker det alltid upp frågor som "hur tycker du att jag är klädd" "skall jag ha guld eller silver" etc. På en middag för några år sedan fick jag frågan av en man vad jag tyckte om färgen på hans v-ringade tröja. Den hade samma nyans som ett Granny Smith äpple. Jag såg genast att det var dyr tröja och då är det alltid jobbigt att försöka förklara att färgen inte var den allra bästa. Om jag sa att den passade honom helt perfekt skulle han kanske fortsätta att shoppa tröjor i färger som inte balanserade hans egna färger på ett riktigt bra sätt.
 
Så hur gör man då? Vara ärlighet alltid längst?
Eftersom vi båda var bjudna på en trevlig middag så försökte jag så diplomatiskt som möjligt förklara för honom att jag tror att hans egna färger var kallare än färgen på tröjan. Det vi bär på överdelen av kroppen återspeglas nämligen i ansiktet.Jag gav honom en allmän förklaring om vad färger kan ställa till mig. Att de kan lyfta oss men även göra oss osynliga, få oss att se trötta, bleka och krassliga ut och sa att han var välkommen på en färgrådgivning.
Jag blev väldigt förvånad när han fortsatt med att det var hans hustru som köpt tröja till honom men att han själv inte skulle valt just den färgen. När han sedan presenterade mig för sin trevliga hustru förstod jag varför han bar en äpplegrön tröja. Det berodde helt enkelt på att hennes egna färger tillhörde den varma skalan d.v.s de färger som Annie Lööf har och som hon strålar i. Naturligtvis köper hon, utan att tänka på det, samma färger till sin man som till sig själv.
 
 
 
Kommentera inlägget här: